Müsli – Det första jag gjorde

Frukost är viktigt för mig! När jag började med LCHF var det viktigaste att jag fick en god frukost. Den turkiska yoghurten var inte det godaste jag hade smakat, mest surt. Men så googlade jag lite och såg hur många recept det fanns på müsli och hur goda de såg ut och jag fick hopp.

Det finns som sagt otaliga recept, här är ett av dem.

På med ugnen på runt 220 grader

I en form, lite mindre än en ugnsform lägger du:

1 dl solrosfrön
1dl pumpafrön
0,5 dl mandelflarn eller hackad mandel (ibland hoppar jag detta)
2 dl hackade nötter, jag har para- och hasselnötter
1 dl kokos

Allt detta är ungefärliga mått, jag mäter inte längre.

In i ugnen, jag brukar ta först fem minuter innan jag vänder på allt. Sen vaktar jag det och när kokosen börjar få färg tar jag ut det.

Då på med 0,5 dl hela linfrön, ca en matsked av vardera shiafrön och psyllumfrön. Jag vet ärligt inte varför jag inte har det inne i ugnen också, men linfröna ”poppade” så första gången jag gjorde müsli så jag har gjort såhär sen dess. Så avslutar du med en halv tesked vaniljpulver (ej vaniljsocker) och valfri mängd kanel. Vänd om och låt svalna innan du lägger det i en bruk.

20140119_123946.jpg

Detta tillsammans med lite hallon (eller Önos Hallonsylt lågkalori) eller hjortron på yoghurten gjorde susen. Nu älskar jag turkisk, men ännu mer rysk yoghurt och att lägga müslin på pannkakorna tillsammans med grädde och några bär…mmm.

Lämna en kommentar