Madelens LCHF

Från matfobi till matälskare – fokus på hälsa

Mjölk- och glutenfria pannkakor

Leave a comment

Ibland ges råden att man ska minska på mejeriprodukterna om man vill minska ytterligare i vikt. Jag har inga problem med min vikt men tycker att det är bra att hålla mejerinivån lite lagom. I perioder känns det som att det är grädde och ost i allt. Kollade runt lite efter mejerifria pannkakor och hittade ett recept men det var kokosmjöl…eller var det mandelmjöl, i den och eftersom jag är så nöjd med receptet jag använder till mina pannkakor ville jag ha något liknande. Så slog det mig, ändra på det du har då!

Jag vet inte, det kanske finns ett recept precis som detta som någon annan har kommit på – mest troligt 😉 . Men jag har inte sökt för att få fram det så därför har jag ingen att hänvisa till.

Mitt recept grundar sig på pannkaksreceptet som 56kilo har gjort, men ingen grädde eller mjölk i.

3 portioner

3 dl kokosgrädde
4 ägg
1,5 msk fiberhusk
Runt en nypa salt
Vaniljpulver och kanel efter smak

Låt stå i ungefär fem minuter och stek sen på. Jag gör alltid lite mindre pannkakor, kanske 10 cm i diameter. De är lättare att vända då.

Jag äter mina pannkakor med lite, lite lågkalorisylt eller hallon, müsli och grädde. Mättande som bara den och väldigt goda!

Kokosgrädde är inte samma som kokosmjölk. Jag länkar ovan till Kung Markattas, men jag använde mig av Santa Marias extra creamy coconut milk denna gång. Coconut milk är alltså något annat, mindre fett och tillsatta E-medel. Jag vet vad jag väljer framöver. Dessutom kan du vispa kokosgrädde, tillsätter du dessutom vaniljpulver så blir den lite mer gräddliknande. Jag som ändå tål grädde väljer dock vanlig grädde nästa gång.

Jag hade ingen aning om att vätskan i kokosgrädde och kokosmjölk ska hällas bort. Det jag har hört nu är att man ska ställa in förpackningarna i kylen och sen häller man bort vätskan och använder klumpen som är kvar. Logiskt egentligen eftersom det är vatten med lite kokos i. Det som är kruxet är att kokosgrädden inte blir så stel. Ska kolla om det blir så med kokosmjölken.

Leave a Reply

