Madelens LCHF

Från matfobi till matälskare – fokus på hälsa

Pizza

Leave a comment

Min första pizza gjorde jag med hjälp av 56-kilos recept. Det tycker jag är jättegott och hennes falska aioli är perfekt till! Fick dock tips om en annan pizzabotten som skulle vara ännu bättre, hennes recept finns på Instagram (majaslchf) och delades på Facebook, där jag hittade det.

Det är egentligen ostplättar vars sats jag har fördubblat:

6 ägg
8 dl riven mild ost
2 tsk bakpulver
2 msk husk
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen pösiga, det tar ungefär 3-4 minuter. Blanda i resterande ingredienser. Jag är lat och hackar min ost med tillbehör till stavmixern. Slarvade idag så det blev ganska stora bitar ibland. Men det fungerade det med. Jag lät smeten stå i några minuter för att husken skulle börja binda och smeten lättare formas till en pizza som passade på en ugnsplåt.

Enligt recept ska den vara inne tills den fått färg. Men det gäller ju ostplättarna det. Jag lät den vara inne ungefär 10 minuter, troligen lite mindre. Sen tog jag ut den och klädde den med tomatkross, champinjoner och räkor. Riven mozzarellaost på det. In i ugnen tills osten smält.

Det stämde, denna pizzabotten var godare. Jag ska testa 56-kilos en gång till och riktigt känna efter dock 😉 .

Leave a Reply

